Upis učenika u prvi razred za školsku 2019/2020. godinu

Polako počinju pripreme za upis učenika u prvi razred.

Naredne školske godine prvi razred će pohađati deca koja su rođena u periodu od 01.03.2012. godine do 28.02.2013. godine.

Sva deca koja polaze u školu testiraju se kod pedagoga  škole  kako bi se utvrdila zrelost i spremnost deteta za polazak u prvi razred.

Nakon prijavljivanja deteta školi, roditelji će telefonom  biti obavešteni o vremenu testiranja deteta kao i o tome šta treba pripremiti od dokumentacije za upis deteta u školu.

Roditelje najviše zanima šta će se događati na testiranju…

Uobičajeno je da jedan od zadataka bude da dete nešto nacrta.

Pre polaska u školu većina dece pravilno drži olovku i uspeva da nacrta dovoljan broj detalja na crtežu.

Ruka kojom drži olovku  može značiti  da je dete levoruko ili desnoruko, što pedagog škole  evidentira.

Dete bi na ovom uzrastu trebalo da ume da broji do 10,  treba da zna osnovno baratanje brojevima, na primer, koliko ima godina, između kojih brojeva se nalazi neki broj i slično.
Prati se i način na koji stvara rečenice (koliko jesu ili nisu opširne, koliko izražajne, koliko bogate detaljima)…

Celokupno testiranje se odvija  kroz razgovor i,  iako nije očigledno – upravo ova oblast o zrelosti deteta govori mnogo.

Takođe, očekivana su tzv. “pitanja snalaženja” ili svakodnevnih situacija . Trebalo bi da dete zna i da odredi šta se nalazi gore, dole, pored njega, kao i da razlikuje pojmove veći –manji.

Dobro je imati poverenja u svoje dosadašnje vaspitne postupke, kao i u rad vrtića koji je dete pohađalo.

Po zakonu,  predškolski program je obavezan. Zahvaljujući boravku u vrtiću gde je rad prilagođen uzrastu dece,  dete je tamo već naučilo ne samo pravila ponašanja u grupi, već i osnovne pojmove potrebne za snalaženje u školskom gradivu.

Pre polaska u školu nije neophodno da dete ume da čita i piše, niti će se to ispitivati na testiranju za upis u prvi razred. U vrtićima se  ne  opismenjuju deca,  osim kada dete individualno ne pokaže interesovanje za to.

Međutim, većina dece u vrtiću, ipak, nauči da prepoznaje slova (što je važno za učenje čitanja) a imaju izvežbanu grafo-motoriku (osnova za pisanje). Ove aktivnosti vaspitači u vrtićima obavljaju na određen postupan način.

Važno je da se roditelji uzdrže  od učenja deteta da čita i piše, ako ono to ne želi i ne pokazuje interesovanje. Naime, može se dogoditi da se dete tome uči na drugačiji način nego što će to činiti njegova buduća učiteljica, tj. da će morati prvo da se odvikava od naučenog načina.

Važno je da roditelji,  sa svoje strane, neguju ljubav prema knjizi, mnogo razgovaraju, čitaju detetu, odgovaraju na njegovu radoznalost. Na ovaj način dete se već priprema za školu.

Pokazatelji da li je dete fizički, psihički ili emotivno zrelo za polazak u školu su:

  • neposredno pre škole zna pravilno da koristi sve glasove,
  • mlečni zubi su ili zamenjeni ili je zamena u toku,
  • ima razvijenu finu motoriku (ume da koristi makaze ili da se igra sa dugmićima, klikerima…),
  • crta figuru čoveka sa svim elementima tj. glavom, telom, rukama, nogama i detaljima, (oči, nos, usta, uši, kosa) uspeva da drži pažnju 20 minuta na istoj aktivnosti,
  • ume da podnese poraz (na primer, ne plače  kada izgubi u igri ”Čoveče ne ljuti se«)
  • može da bude odvojeno od roditelja više sati ili dana…

 

Za testiranje pred upis u prvi razred ali i za polazak u školu, važno je da dete bude opušteno. 

Međutim, to je lakše reći nego učiniti jer su i roditelji veoma uzbuđeni i nervozni a njihovo raspoloženje se lako prenosi na decu.

Zbog toga, poštovani roditelji, pokušajte da kontrolišete sopstvene strahove i emocije i objasnite detetu šta će se dešavati na razgovoru kod  pedagoga.

Pokažite poverenje da će sve biti u redu, da nije ništa strašno ni ako ne zna odgovor na neko pitanje, da je u pitanju razgovor, i da će se i ono na tom razgovoru najbolje osećati ako bude opušteno, odgovaralo bez straha, onako kako ono misli da treba.Tokom predstojećih meseci, tj. sve do septembra, nastavite da ga pripremite za polazak u prvi razred.

Ponudite realnu sliku škole, ali počnite od pozitivnih strana (na primer, da će tamo steći nove prijatelje, da će naučiti mnogo zanimljivih novih stvari, da će imati učiteljicu koja će brinuti o njima, da će sa svojim odeljenjem ići u posete  pozorištu, muzeju, biblioteci… Uzdržite se od pretnji i plašenja, posrednog ili direktnog kao što je: ”Videćeš ti kada pođeš u školu… Sa školom više nećeš imati vremena za igru… škola je ozbiljna stvar a igračke su za male bebe…”

Nemojte insistirati na tome da će mnogo učiti, morati da bude poslušno, uredno, da će biti kažnjeno ako ne bude mirno sedelo. Ne koristite školu kao pretnju, jer time rizikujete da se u detetu stvori otpor na samom početku.

Pedagog škole, Gordana Arva

Please follow and like us:

Ostavi komentar

Vaša email aadresa neće biti objavljena. Obavezna polja markirana su sa *

Kontakt
Kontaktirajte nas danas
  • Narodnog fronta 3 23000 Zrenjanin
  • 023 581 160
  • 023 581 161
  • osvuk@vuk.edu.rs