Cignus Loop maglina ПДФ Штампа Eл. пошта

Cignus Loop maglina

Maglina je ostatak supernove koja se dogodila pre 8 000 godina, neposredno pre početka pisane istorije. Bila je dovoljno svetla da se jasno vidi sa Zemlje golim okom pa su je ljudi tog vremena videli kao iznenadnu pojavu veoma svetle "zvezde" čija je svetlost oslabila tokom nekoliko nedelja. Udaljena je oko 1 500 svetlosnih godina. Nalazi se u sazvežđu Labud i obuhvata prostor od oko 80 svetlosnih godina. Otkrio ju je 1784.g. Vilijam Heršel. Snimak je načinio NASA-in Galaxy Evolution Explorer.

Skala Univerzuma ПДФ Штампа Eл. пошта

Skala Univerzuma

Od neutrina do granica, ljudima na planeti Zemlji, poznatog Svemira.

Klikni na sliku ili ovde   Od 10-24 m do 10 27m.

Univerzum meren ljudskim aršinima ne izgleda isto na svim nivoima. Na manjim veličinama je jednostavniji i siromašniji oblicima. Svet elementarnih čestica broji relativno mali broj vrsta čestica, oko 300, u odnosu na samo malo viši nivo organizacije materije, molekule kojih ima oko 11 miliona vrsta. Univerzum se veoma razlikuje na svakom istraženom nivou organizacije materije. Svi elektroni u celom Univerzumu su isti, ali svaka galaksija je drugačija.

Procesi koji se dešavaju u mikro svetu i makro svetu su različiti. Ali postojanje makro sveta, njegova svojstva i oblici su uslovljeni procesima koji se dešavaju u mikro svetu.

Gejziri Encelada ПДФ Штампа Eл. пошта

Gejziri Encelada

12.3.2012.

Slika je snimljena u vidljivoj svetlosti sa letilice Kasini sa noćne strane Saturnovog satelita Encelada, 20. februara 2012.g. sa udaljenosti od oko 134 000 km. U regionu južng pola se vidi Suncem osvetljena lepeza vodoskoka ili ledoskoka koji čine ćestice vodenog leda koje izbijaju iz utrobe satelita. Ovi gejziri hrane ledom Saturnov prsten.

Kasini-Hajgens misija je kooperativni projekat NASA - e, Evropske svemirske agencije ESE i Italijanske svemirske agencije. Kosmički brod Kasini - Hajgens je u orbitu planete Saturn ušao 2004.godine. On je prvi i za sada jedini veštački satelit Saturna, pored 62 poznata prirodna satelita ove planete. Planira se da njegova aktivnost traje do 2017.godine.

Detaljnije na: Photojournal

Efekti eksplozija na Suncu ПДФ Штампа Eл. пошта

Efekti eksplozija na Suncu

9.3.2012.

Nedavna solarna oluja imala je dramatičan efekat na slikama koje je 7. marta 2012.g. snimio Mesindžer, prvi orbiter planete Merkur. Na slici se vide svetli tragovi iznad Merkurove povšine. Ovi nizovi belih tačkica i linija su tragovi delovanja energetskih čestica (slobodnih elektrona i protona) koje je izbacilo Sunce u ekslozijama 6. i 7. marta 2012. a koje su pogodile CCD kameru na Mesindžeru.
Detaljnije na Messenger

joni molekula kiseonika oko Dione ПДФ Штампа Eл. пошта

Otkriveni joni molekula kiseonika oko Saturnovog satelita Dione

2. 3. 2012.

NASA – ina letelica Kasini je otkrila jone molekularnog kiseonika O2+ oko Saturnovog meseca Dione.

Dionina atmosfera je veoma tanka i retka, poznata je kao egzosfera. Joni molekula kiseonika su veoma retki, ima ih po jedan na svakih 11 cm3 prostora ili oko 90 000 jona po m3.