Otkrivena planeta oko nama najbliže zvezde Alfa Kentaur

16. 10. 2012.

Evropski astronomi su otkrili planetu oko jedne od zvezda u nama najbližem zvezdanom sitemu Alfa Kentaur. Planeta je otkrivena pomoću Harps instrumenta na 3,6 metarskom teleskopu na ESO – inoj La Silla opservatoriji u Čileu.
Alfa Kentauri je jedna od najsjajnijih zvezda na južnom nebu i najbliži je zvezdani sistem našm Sunčevom sistemu. Udaljen je 4,3 svetlosnih godina. To je trostruki zvezdami - sistem koji se sastoji od dve zvezde slične Suncu sa bliskim orbitama.

Sistem čine Alfa Kentaur A i B, kao i nešto udaljenija i bleđa crvena komponenta poznata kao Proksima Kentaur. Alfa Kentaur A je najsvetlija komponenta, Alfa Kentauri B je neznatno slabija i Alfa Kentaur C (Proksima Kentaur) je mnogo bleđa. Proksima Kentauri je bliža Zemlji nego A ili B i pa je zbog toga formalno nama najbliža zvezda.
" Tokom naših posmatranja više od četiri godine uz pomoć Harps instrumenta otkrili smo mali, ali realan, signal sa planete koja svakih 3,2 dana napravi jedan krug oko Alfa Kentaur B ", kaže Havijer Dumuskue (Ženevska opservatorija, Švajcarska i Centra za Astrofiziku Univerziteta u Portou, Portugalija).
Evropski tim je otkrio planetu na osnovu malih kolebanja u kretanju zvezde Alfa Kentaur B koje uzrokuje gravitaciono delovanje planete u orbiti.

Alfa Kentaur B je vrlo slična Suncu, nešto je manja i manje svetla. Novootkrivena planeta, sa masom nešto većom od mase Zemlje, orbitira oko 6 miliona km daleko od zvezde, što je mnogo bliže od udaljenosti Merkura od Sunca. Orbita svetlije komponente, Alfa Kentaur A, je stotinu puta dalje, ali je ipak veoma sjajan objekat na nebu planete.
Prva egzoplaneta oko zvezde nalik Suncu je pronađena od strane istog tima 1995, i od tada je bilo više od 800 potvrđenih otkrića, ali većina je mnogo veća od Zemlje, a mnoge su velike kao Jupiter. Astronomima je sada izazov da otkriju i utvrde karakteristike planete oko drugih zvezda sa masom koja se može porediti sa masom Zemlje i čija je orbita u naseljivoj zoni. Nastanjiva zona je uski prstenasti region oko zvezde u kojoj voda može biti prisutna u tečnom stanju.
"Ovo je prva planeta sa masom koja je slična masi Zemlje koja je ikada pronađena oko zvezde nalik Suncu. Njena orbita je veoma blizu svoje zvezde i ona je previše vruća za život, "dodaje Stefan Udri (Ženevska opservatorija)," ali to može biti samo jedna planeta u sistemu od nekoliko. Naši rezultati sa Harpsa, kao i nova saznanja svemirske opservatorije Kepler, pokazuju da se većina planeta male mase nalazi u takvim sistemima. "
"Ovaj rezultat predstavlja veliki korak ka otkrivanju blizanca Zemlje u neposrednoj blizini Sunca. Živimo u uzbudljivim vremenima ", zaključuje Ksavijer Dumuskue.

Detaljnije na ESO