Veliki rezervoari vode u oblaku prašine u kom se rađa novi solarni sistem

9. oktobar 2012.
ESA -ina svemirska observatorija Heršel je otkrila vodenu paru u oblaku prašine i gasa koji se nalazi na ivici kolapsa u novu zvezdu nalik Suncu.
Zvezde se formiraju unutar hladnih i tamnih oblaka gasa i prašine, u "pred-zvezdanom jezgru" - koje sadrži sve sastojke od kojih može da se napravi solarni sistem poput našeg.

Voda, koja je od suštinskog značaja za život na Zemlji je ranije otkrivena van našeg Sunčevog sistema, kao gas i led koji oblaže sitna zrna prašine u blizini lokacije aktivnog formiranja zvezda u proto-planetarnom disku podobnom za formiranje planetarnog sistema.
Pilikom Heršelovog posmatranja jednog hladnog predzvezdanog jezgra u sazvežđu Bika, poznatog kao Linds 1544, detektovana je vodena para u molekularnom oblaku na samom početku formiranja zvezde.
Detektovana je vodena para koja može da popuni Zemljine okeane više od 2 000 puta, koju iz ledene prašine oslobađa visoka energija kosmičkih zraka koji prolaze kroz oblak.
"Za proizvodnju te količine pare, mora postojati mnogo vodenog leda u oblaku, kojeg treba da ima više od tri miliona Zemljinog okeana", kaže Paola Caselli sa Univerziteta u Lidsu u Velikoj Britaniji.
"U našim ranijim zapažanjima, shvatili smo da je voda bila zamrznuta na česticama prašine pa nismo mogli da je merimo dok nije prešla u gasnu fazu..“
"Sada moramo da preispitamo naše razumevanje hemijskih procesa u ovom regionu, posebno, značaj kosmičkih zraka da održanje vodene pare."
Posmatranje je otkrilo da molekuli vode teku prema srcu oblaka, gde će se najverovatnije formirati nova zvezda, što znači da je gravitacioni kolaps već počeo.
" U ovom mračnom oblaku sada ne postoji apsolutno nikakav znak zvezde, ali gledajući molekule vode, možemo da vidimo dokaze o kretanju unutar regiona koje se može razumeti kao kolaps celog oblaka ka centru", kaže dr Caselli.
"Postoji dovoljno materijala da se formira zvezda sa masom koja je jednaka masi našeg Sunca, što znači da se može formirati planetarni sistem, možda kao što je naš."
Deo vodene pare otkrivene u L1544 će učestvovati u formiranju zvezda, a ostatak uključen u okolni disk će biti bogat rezervoar vode za stvaranje novih planeta.
"Zahvaljujući Heršelu, sada možemo da pratimo" trag vode "u molekularnom oblaku u međuzvezdanoj materiji, kroz proces formiranja zvezda i na planeti poput Zemlje, gde je voda ključni sastojak žive materije", kaže Goran Pilbratt, naučnik u ESA-inom Heršel projektu.

Detaljnije na: ESA